Stopniowanie przymiotników – ćwiczenia dla klasy 5

Wprowadzenie do stopniowania przymiotników

Stopniowanie przymiotników to ważny element nauki języka angielskiego, który pozwala opisywać cechy przedmiotów, osób czy zjawisk w różnych stopniach intensywności.

W klasie 5 uczniowie rozwijają swoje umiejętności językowe poprzez naukę podstawowych zasad tworzenia stopni przymiotnikowych.

Stopień równy (pozytywny)

Przymiotniki w stopniu równym nie zmieniają swej formy, gdy opisują jednoznacznie cechy lub właściwości rzeczy czy osób. Na przykład: big (duży), happy (szczęśliwy), fast (szybki).

Stopień wyższy (komparatywny)

W stopniu wyższym przymiotniki są zazwyczaj poprzedzone przyimkiem more lub mają dodane końcówki -er lub -ier, aby wskazać, że cecha jest bardziej intensywna niż w przypadku porównywanych obiektów. Przykłady: more beautiful (piękniejszy), faster (szybszy).

Stopień najwyższy (superlatywny)

Stopień najwyższy używany jest do porównań, w których dany przymiotnik wskazuje, że coś ma cechę w najwyższym stopniu w porównaniu do innych. Często stosowane są formy z przyimkiem the most lub końcówką -est. Przykłady: the most interesting (najbardziej interesujący), the tallest (najwyższy).

Ćwiczenia praktyczne

Proszę porównać przymiotniki używając odpowiedniego stopnia:

  • a) Mary is __________ (tall) girl in our class.
  • b) This book is __________ (interesting) one I’ve ever read.
  • c) The cheetah is __________ (fast) animal on land.

Uzupełnij zdania wybierając odpowiednią formę przymiotnika:

  • a) She is the __________ (beautiful) girl in our school.
  • b) This puzzle is __________ (difficult) one I’ve solved.
  • c) That was the __________ (exciting) movie I’ve seen this year.

Nauka stopniowania przymiotników jest kluczowym elementem w opanowywaniu języka angielskiego na poziomie szkoły podstawowej. Ćwiczenia, takie jak przedstawione powyżej, pomagają uczniom w praktycznym stosowaniu zdobytej wiedzy oraz rozwijają umiejętności komunikacyjne w języku obcym. Regularne praktykowanie tworzenia stopni przymiotnikowych pozwala na płynniejsze posługiwanie się językiem angielskim zarówno w mowie, jak i piśmie.

Zachęcamy do systematycznego powtarzania i utrwalania omawianych zagadnień, co zapewni uczniom pewność siebie oraz umiejętność swobodnego posługiwania się językiem angielskim w różnych sytuacjach komunikacyjnych.