Present continuous Ćwiczenia klasa 5

Wprowadzenie do Ćwiczeń z czasu present continuous

Czas teraźniejszy ciągły, zwany również present continuous, jest jednym z pierwszych bardziej zaawansowanych czasów gramatycznych, które uczniowie uczą się w klasie piątej.

To ważne narzędzie językowe, które pozwala opisywać wydarzenia i sytuacje zachodzące w chwili obecnej. Ćwiczenia praktyczne są kluczowe dla umiejętności przyswajania tego czasu gramatycznego.

Ćwiczenie 1: tworzenie present continuous

Pierwsze ćwiczenie skupia się na nauce tworzenia zdania w czasie present continuous. Uczniowie powinni zrozumieć strukturę zdania: podmiot + czasownik „to be” w odpowiednim czasie + czasownik z końcówką -ing oraz potrafić zastosować to w praktyce. Przykładem może być zdanie: „I am reading a book” (Czytam książkę).

Ćwiczenie 2: uzupełnianie zdań

Kolejnym etapem jest uzupełnianie zdań przy użyciu present continuous. Uczniowie otrzymują zdania z brakującym czasownikiem i muszą je uzupełnić zgodnie z podaną osobą i liczbą. Na przykład: „She _______________ (play) football with her friends.”

Ćwiczenie 3: pytania w present continuous

Ćwiczenie to skupia się na formułowaniu pytań w czasie present continuous. Uczniowie uczą się, jak zmieniać zdanie twierdzące na pytające, np.: „You are playing outside” zmienia się na „Are you playing outside?”.

Ćwiczenie 4: odpowiedzi krótkie

Kolejnym krokiem są odpowiedzi krótkie w present continuous. Uczniowie uczą się, jak szybko i poprawnie odpowiadać na pytania dotyczące obecnego działania, np.: „Is she dancing? – Yes, she is” lub „No, she isn’t”.

Ćwiczenie 5: rozumienie kontekstów

Ostatnie ćwiczenie polega na rozumieniu kontekstów, w których present continuous jest stosowany. Uczniowie analizują krótkie historie lub dialogi i wybierają odpowiednie formy present continuous, aby opisać wydarzenia opisane w tekście.
Ćwiczenia te są kluczowe dla skutecznego przyswajania czasu present continuous przez uczniów klasy piątej. Poprzez praktykę w różnych formach, jak tworzenie zdań, uzupełnianie luk, formułowanie pytań i udzielanie odpowiedzi, uczniowie zdobywają pewność w użyciu tego czasu gramatycznego. Regularne stosowanie tych ćwiczeń w klasie pozwala na skuteczne wchłanianie materiału oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim.