Matematyka klasa 8 ćwiczenia odpowiedzi

Matematyka w ósmej klasie to nie tylko przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty, ale także szansa na zrozumienie i opanowanie kluczowych zagadnień, które będą fundamentem do dalszej edukacji.

Uczniowie w tym okresie często korzystają z różnego rodzaju ćwiczeń i zadań, które pomagają im utrwalić zdobytą wiedzę i sprawdzić swoje umiejętności. W niniejszym artykule omówimy, jakie są najczęstsze typy zadań, z jakimi mogą się spotkać uczniowie klasy ósmej oraz jak mogą wyglądać przykładowe odpowiedzi do tych ćwiczeń.

Rodzaje zadań matematycznych w klasie ósmej

W ósmej klasie uczniowie spotykają się z różnorodnymi typami zadań. Obejmują one zarówno proste ćwiczenia sprawdzające podstawowe umiejętności, jak i bardziej skomplikowane problemy wymagające zastosowania kilku umiejętności jednocześnie. Do najczęstszych kategorii zadań należą:
Zadania z arytmetyki i algebry – obejmują działania na liczbach, równania, nierówności, wyrażenia algebraiczne oraz procenty.
Zadania z geometrii – w tym zagadnienia dotyczące figur płaskich i przestrzennych, obliczanie obwodów, pól powierzchni, objętości, a także twierdzenie Pitagorasa.
Zadania tekstowe – wymagające zastosowania matematyki do rozwiązywania problemów osadzonych w kontekście rzeczywistym.
Zadania na logikę i kombinatorykę – które rozwijają umiejętności analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów.

Przykładowe zadania i odpowiedzi

Przedstawiamy kilka przykładowych zadań, z którymi mogą spotkać się uczniowie ósmej klasy, wraz z odpowiedziami.

Zadanie 1: równania liniowe

Treść zadania:

Rozwiąż równanie:
2


+
5
=
15
2x+5=15.

Rozwiązanie:

Odejmujemy 5 od obu stron równania:
2


+
5

5
=
15

5
2x+5−5=15−5
2

=
10
2x=10

Dzielimy obie strony przez 2:


=
10
2
x=
2
10


=
5
x=5

Odpowiedź:


=
5
x=5

Zadanie 2: twierdzenie pitagorasa

Treść zadania:

W trójkącie prostokątnym długości przyprostokątnych wynoszą 3 cm i 4 cm. Oblicz długość przeciwprostokątnej.

Rozwiązanie:

Zastosujemy twierdzenie Pitagorasa:


2
+

2
=

2
a
2
+b
2

=c

2
, gdzie


a i

b to przyprostokątne, a

c to przeciwprostokątna.

3
2
+
4
2

=

2
3
2
+4
2

=c

2
9
+
16

=

2
9+16=c
2
25
=

2
25=c
2

=
25
c=
25


=
5
c=5

Odpowiedź: Długość przeciwprostokątnej wynosi 5 cm.

Zadanie 3: procenty

Treść zadania:

Cena roweru przed obniżką wynosiła 1200 zł. Po obniżce cena spadła o 20%. Jaka jest nowa cena roweru?

Rozwiązanie:

Obliczamy 20% z 1200 zł:
20
%
×
1200
=
0
,
20
×
1200
=
240
20%×1200=0,20×1200=240 zł

Odejmujemy kwotę obniżki od ceny początkowej:
1200


240
=
960
1200−240=960 zł

Odpowiedź: Nowa cena roweru wynosi 960 zł.

Zadanie 4: obliczanie pola powierzchni

Treść zadania:

Oblicz pole powierzchni trapezu, którego podstawy mają długości 8 cm i 5 cm, a wysokość wynosi 4 cm.

Rozwiązanie:

Wzór na pole powierzchni trapezu to:

=
(

+

)


2
P=
2
(a+b)⋅h

, gdzie

a i

b to długości podstaw, a

h to wysokość.

Podstawiamy dane:


=
(
8
+
5
)

4
2
P=
2
(8+5)⋅4

Obliczamy:


=
13

4
2
P=
2
13⋅4


=
52
2
P=
2
52


=
26
P=26
Odpowiedź: Pole powierzchni trapezu wynosi 26 cm².

Przydatne wskazówki do rozwiązywania zadań

Rozwiązywanie zadań matematycznych może być trudne, ale istnieje kilka uniwersalnych wskazówek, które mogą pomóc uczniom w skutecznym podejściu do problemów:
Zrozumienie treści zadania – Przeczytaj dokładnie treść zadania, aby zrozumieć, co jest wymagane. Często pomaga podkreślenie kluczowych informacji.
Planowanie rozwiązania – Zastanów się, jakie kroki musisz podjąć, aby rozwiązać zadanie. Uporządkowanie myśli przed przystąpieniem do obliczeń może ułatwić pracę.
Wykorzystanie wzorów i reguł – Upewnij się, że znasz i rozumiesz podstawowe wzory oraz reguły matematyczne, które mogą być pomocne w rozwiązaniu zadania.
Sprawdzenie wyników – Po zakończeniu obliczeń warto sprawdzić, czy odpowiedź ma sens i czy wszystkie kroki zostały wykonane poprawnie.
Ćwiczenie – Regularna praktyka jest kluczem do opanowania umiejętności matematycznych. Im więcej zadań rozwiążesz, tym pewniej będziesz się czuć podczas egzaminów i sprawdzianów.
Ćwiczenia matematyczne w ósmej klasie są nieodzowną częścią przygotowań do egzaminu kończącego szkołę podstawową. Przez rozwiązywanie różnorodnych zadań uczniowie nie tylko utrwalają swoją wiedzę, ale także rozwijają umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Przy odpowiednim podejściu i regularnym treningu, matematyka może stać się przedmiotem, który nie będzie budził strachu, lecz będzie źródłem satysfakcji i sukcesów edukacyjnych.