Ćwiczenia grafomotoryczne dla klas 4-8

Ćwiczenia grafomotoryczne są nieodzowną częścią edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym, a także w klasach 4-8.

Prawidłowy rozwój grafomotoryczny wpływa nie tylko na umiejętności pisania, ale również na ogólny rozwój motoryczny i percepcyjny ucznia. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się różnorodnym ćwiczeniom grafomotorycznym, które można stosować w pracy z uczniami w tych grupach wiekowych.

Ćwiczenia przedpisujące

Ćwiczenia przedpisujące polegają na śledzeniu ścieżek lub wzorów pisanych przez nauczyciela. Mogą to być proste kształty geometryczne, litery alfabetu czy liczby. Uczniowie powinni dokładnie naśladować ruch ręki na przygotowanych wzorach, co pozwala im na lepsze opanowanie techniki pisania.

Ćwiczenia kreskowe

Kreski mające na celu ćwiczenie precyzyjności ruchów pisarskich. Do takich ćwiczeń należą m.in. rysowanie poziomych, pionowych i ukośnych kresek, zarówno pojedynczych jak i grupowanych w różne wzory (np. kratka, krzyżyk).

Ćwiczenia ruchowe całej dłoni

Polegają na wykonywaniu ruchów, które angażują całą dłoń, nie tylko palce. Przykładowo, malowanie dłonią po dużym papierze, wycinanie z grubej tektury, modelowanie plasteliną, czy wspinanie się po drabince.

Ćwiczenia integracyjne

Ćwiczenia te łączą działania graficzne z innymi aktywnościami, jak np. rysowanie dużych liter alfabetu w powietrzu ręką, odgrywanie ról związanym z literami, np. “b” jest jak brzuch.